TOPIK-TOPIK PENTING
SEJARAH KERTAS 2 SPM 2013
TINGKATAN 4:
TEMA 7 : TAMADUN AWAL MANUSIA
BAB1
– TAMADUN AWAL MANUSIA (TAMADUN HWANG HO)
BAB 2
– PENINGKATAN TAMADUN (TAMADUN INDIA & TAMADUN
CHINA )
BAB 3
– TAMADUN AWAL ASIA TENGGARA
TEMA 8 : TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA
BAB
4- ISLAM DAN PERKEMBANGAN DI MAKKAH
BAB 5
– KEREAJAAN ISLAM MADINAH (PERJANJIAN AQABAH/HIJRAH/
PIAGAM MADINAH/PENYEBARAN ISLAM / PERANG
DALAM ISLAM/ PEMBUKAAN SEMULA KOTA MAKKAH)
BAB 6
– PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN SUMBANGAN
BAB 7
– ISLAM DI ASIA TENGGARA (KESAN KEDATANGAN ISLAM –
PENTADBIRAN/ PEMERINTAHAN/ PENDIDIKAN/ KESENIAN/ EKONOMI)
BAB 8
– PEMBAHARUAN DAN PENGARUH ISLAM DI MALAYSIA
TEMA 9 : PERKEMBANGAN DI EROPAH DAN KESANNYA TERHADAP EKONOMI NEGARA
BAB 9
– PERKEMBANGAN DI EROPAH (ZAMAN GELAP)
BAB
10 – DASAR BRITISH DAN KESANNYA TERHADAP EKONOMI NEGARA
(KESAN DASAR EKONOMI – PEMBANDARAN/ MASYARAKAT MAJMUK/ PENDIDIKAN
VERNAKULAR/ PENGANGKUTAN & PERHUBUNGAN)
TINGKATAN 5 :
TEMA 10 : KEMUNCULAN DAN PERKEMBANGAN NASIONALISME SEHINGGA PERANG DUNIA KEDUA
BAB 1
– KEMUNCULAN DAN PERKEMBANGAN NASIONALISME DI ASIA
TENGGARA (IMPERIALISME BARAT/ SISTEM BIROKRASI BARAT)
BAB
2- NASIONALISME DI MALAYSIA SEHINGGA PERANG DUNIA KEDUA (GERAKAN ISLAH/ AKHBAR/ MAJALAH/ NOVEL/ PERSATUAN MELAYU)
TEMA 11 : PEMBINAAN NEGARA DAN BANGSA KE ARAH KEMUNCULAN NEGARA MALAYSIA
YANG BERDAULAT
BAB 3
– KESEDARAN PEMBINAAN NEGARA DAN BANGSA (KELANTAN/
NEGERI SEMBILAN)
BAB 4
– PEMBINAAN NEGARA DAN BANGSA MALAYSIA
BAB 5
– PEMBINAAN NEGARA DAN BANGSA YANG MERDEKA (SURUHANJAYA
REID/ PTM 1957 )
BAB 6
– PENGUKUHAN NEGARA DAN BANGSA MALAYSIA
(LANGKAH-LANGKAH PEMBENTUKAN MALAYSIA/ PERJANJIAN MALAYSIA)
BAB 7
– SISTEM PEMERINTAHAN DAN PENTADBIRAN NEGARA MALAYSIA (PILIHANRAYA)
BAB 8
– PEMBANGUNAN DAN PERPADUAN UNTUK KESEJAHTERAAN
(DASAR PENDIDIKAN KEBANGSAAN/ AKTA BAHASA KEBANGSAAN/DASAR KEBUDAYAAN
KEBANGSAAN/ WAWASAN 2020)
TEMA 12 : MALAYSIA DAN KERJASAMA MASYARAKAT ANTARABANGSA
BAB 9
– MALAYSIA DALAM KERJASAMA ANTARABANGSA
(DASAR LUAR MALAYSIA, ASEAN, ASA, MAPHILINDO)
0 comments:
Post a Comment